Z pasją o komunikacji!

Od soboty 15 czerwca 2019 r. znacznie rozbudowana zostanie oferta Zabytkowej Linii Tramwajowej. Pojawi się na niej więcej zabytkowych tramwajów, przybędzie także kursów, w tym na dodatkowej trasie.

 

Zabytkowa Linia Tramwajowa w tym roku rozpoczęła kursowanie już 1 maja, ale jak dotąd pojawiał się na niej tylko jeden tramwaj, Konstal N „Gustaw”, zapewniany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W wyniku rozstrzygniętego niedawno konkursu dla organizacji pozarządowych, ogłoszonego przez Gminę Wrocław, oferta ta zostanie rozbudowana dzięki zaangażowaniu Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego i Towarzystwa Miłośników Wrocławia.

 

Pierwsze stowarzyszenie zapewni dodatkowe kursy na dotąd funkcjonujących trasach, czyli trasie A z Opery do Hali Stulecia i trasie B z Hali Stulecia do Opery. Od soboty 15 czerwca zabytkowe tramwaje będą odjeżdżać z pl. Teatralnego co godzinę od 11:00 do 17:00, zaś spod Hali Stulecia i Ogrodu Zoologicznego od 12:00 do 17:00 (plus kurs o 17:45 do zajezdni „Ołbin”). Na kursie o 16:00 z Opery i 17:00 z Hali Stulecia będzie można posłuchać opowieści przewodnika (usługę zapewniać będzie Wrocławski Klub Przewodników). Poza „Gustawem” na tych trasach będą się pojawić trzy tramwaje Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego: Konstal N o numerze taborowym 1332 z 1949 r., Konstal 102Na o numerze taborowym 2069 z 1972 r., który niedawno przeszedł kompleksowy remont, oraz Konstal 4N1 „Enusia” z 1960 r.

 

Wspomniany Konstal 102Na to kultowy tramwaj, który towarzyszył wrocławianom na co dzień przez niemal pół wieku. Wraz z nim do Wrocławia powróciło powojenne niebieskie malowanie, znane wszystkim wrocławianom ze słów „Wrocławskiej Piosenki” w wykonaniu piosenkarki Marii Koterbskiej, dzięki czemu refren „Mkną po szynach niebieskie tramwaje, przez wrocławskich ulic sto...” stał się znów aktualny. Obecnie jest to jedyny egzemplarz zachowany we Wrocławiu w stanie oryginalnym. Od wycofania ostatnich egzemplarzy tego typu tramwaju ze służby w MPK Wrocław minęło zaledwie 9 lat i zapewne większość wrocławian wciąż je dobrze pamięta, lecz wagon #2069 reprezentuje bardziej czasy początków eksploatacji w latach 70. niż ostatnie lata służby. Podczas remontu przeprowadzonego przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego przywrócono mu bowiem pierwotny wygląd, usuwając wprowadzane w trakcie wieloletniej eksploatacji modyfikacje i przywracając pierwotne malowanie. Z kolei wagon Konstal N z 1949 r. został pod koniec ubiegłego roku uruchomiony przez stowarzyszenie po wielu latach przestoju.

 

Uzupełnieniem oferty będzie trasa C, okólna, zaczynająca i kończąca się przy Operze, a prowadząca przez centrum miasta, Nadodrze i wokół Ostrowa Tumskiego. Trasę tę będzie obsługiwać Towarzystwo Miłośników Wrocławia tramwajami Linke-Hofmann Standard „Baba Jaga” z 1929 r. i Konstal 102N „Strachotek” z 1969 r. Pierwszy z nich także w ubiegłym roku przeszedł remont poszycia i wnętrza, więc prezentuje się naprawdę wspaniale. Na wszystkich kursach na trasie C będzie dostępna usługa przewodnicka zapewniana przez Koło Przewodników „Rzepiór”.

 

Zabytkowa Linia Tramwajowa będzie kursować w weekendy do 27 października 2019 r., przy czym obecna, rozszerzona oferta będzie obowiązywać do 15 września. Szczegółowy rozkład jest dostępny na: https://kstm.pl/pl/zabytkowa-linia-tramwajowa.html, https://www.wroclaw.pl/linia-zlt-wroclaw i http://tmw.com.pl/zabytkowe-tramwaje/rozklad-jazdy-linii-zabytkowej/. Na linii obowiązuje taryfa miejska, czyli akceptowane są bilety miejskie – Urbancard i papierowe, a dodatkowo bilety można nabyć na pokładzie zabytkowych tramwajów.

 

Trasy Zabytkowej Linii Tramwajowej w 2019 r.

 

Trasa A: pl. Teatralny (Opera) – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – pl. Dominikański – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO

 

Trasa B: Hala Stulecia/ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Piastowska – Sienkiewicza – pl. Bema – Mosty Młyńskie – św. Jadwigi – Most Piaskowy – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – pl. Teatralny (Opera)

 

Trasa C: pl. Teatralny (Opera) – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – Szewska – Grodzka – Mosty Uniwersyteckie – Drobnera – Łokietka – pl. św. Macieja – Chrobrego – pl. Powstańców Wielkopolskich – Trzebnicka – św. Wincentego – Słowiańska – Jedności Narodowej – Poniatowskiego – Bema – pl. Bema – Mosty Młyńskie – św. Jadwigi – Most Piaskowy – Grodzka – Mosty Uniwersyteckie – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Most Pokoju – pl. Powstańców Warszawy – Traugutta – Oławska – pl. Dominikański – Skargi – Teatralna – pl. Teatralny (Opera)

(źródło: KSTM)

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Więcej kursów na Zabytkowej Linii Tramwajowej