Zgodnie z zapowiedziami, MPK Wrocław wymieni do 2018 roku 121 autobusów na nowe. Obecnie spółka czeka na dostawę 60 autobusów marki Mercedes Citaro.
Pojazdy zostaną dostarczone na początku nowego roku, a wiosną trafią na wrocławskie ulice. Po Wrocławiu jeździ już 11 dodatkowych autobusów MAN Lion’s City podwykonawcy - firmy Michalczewski, z którym MPK rozszerzyło umowę. Teraz MPK ogłasza przetarg na zakup kolejnych 50 autobusów z prawem rozszerzenia opcji o kolejne 50 sztuk.
- Tym razem nie będzie to dzierżawa, jak w przypadku mercedesów, ale zakup. Pozyskanie na własność pojazdów jest warunkiem dofinansowania tej inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego – wyjaśnia Jolanta Szczepańska, prezes MPK. – Unia Europejska pokryje 78 proc. kosztów tego zakupu. Głównym celem projektu i warunkiem, który musimy spełnić, jest ograniczenie szkodliwej emisji do środowiska.
Dzięki dostawom nowych autobusów i likwidacji najstarszych pojazdów z przestarzałymi normami spalania Euro 2 i Euro 3 MPK Wrocław obniży szkodliwą emisję tlenków azotu do atmosfery o prawie 50 proc.
Nowe autobusy przełożą się też w zdecydowany sposób na poprawę komfortu podróży komunikacją miejską. Obecnie 47 proc. wrocławskiej floty ma klimatyzację, a w 2018 roku taki komfort będzie miało aż 74 proc. pojazdów. Nowe autobusy będą monitorowane, wyposażone w system zapowiedzi głosowych wewnętrznych i zewnętrznych, jaskrawe wyświetlacze i informację pasażerską.
To nie koniec inwestycji ograniczających szkodliwą emisję. MPK Wrocław wraz Miastem Wrocław podpisało trójstronne porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w efekcie którego do Wrocławia mają trafić autobusy elektryczne. Na początek siedem sztuk, z opcją zakupu nawet 50 pojazdów. Warunkiem jest to, by rząd spełnił swoje obietnice opracowania wraz z producentami takiego autobusu, który będzie spełniał wymogi techniczne przewoźników i będzie dostępny cenowo. Jeśli rząd wywiąże się ze swojej części porozumienia, MPK może uruchomić pierwsza linię autobusu elektrycznego we Wrocławiu już w 2019 roku.
MPK aktualnie realizuje również program wymiany 56 tramwajów. Spółka jest w trakcie dostaw tramwajów moderus beta i zastępowania nimi najstarszych, ponad trzydziestoletnich konstali. Dzięki nowym tramwajom do 2019 roku w znaczący sposób poprawi się komfort podróży na liniach tramwajowych. Pojazdy będą klimatyzowane i co najważniejsze dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Pasażerowie mający problemy z poruszaniem się zyskają dzięki ich zakupowi o tysiąc dostępnych kursów dziennie więcej. MPK Wrocław prowadzi również dialog techniczny, czyli konsultacje z potencjalnymi producentami, aby przygotować się do ogłoszenia przetargu na kolejne zakupy taboru tramwajowego. Tym razem wymagania będą wyższe, bo nowy tabor ma posłużyć obsłudze nowo budowanych linii.
- Chcemy podpisać kontrakt za zakup 39 tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia do 87 sztuk – informuje prezes Szczepańska. – Pojazdy mają mieć wszystkie wejścia dostępne z poziomu niskiej podłogi, mają być klimatyzowane i wyposażone w szereg udogodnień.
(źródło: MPK Wrocław)