Już w kilku tramwajach typu 105NaWr, 205WrAs oraz autobusach marki Volvo możemy zaobserwować jak realizowany jest projekt współfinansowany z funduszy unijnych.
Nosi on nazwę "Poprawa jakości i bezpieczeństwa systemu komunikacji publicznej Wrocławia poprzez działania podejmowane przez MPK Sp. z o.o. współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013".
W wyżej wymienionych pojazdach sukcesywnie pojawiają się kamery, a w autobusach Volvo oraz Protramach 205WrAs dodatkowo ekrany LCD.
W sumie będzie zamontowany:
- monitoring wizyjny w 251 autobusach i tramwajach;
- system informacji dla pasażerów w 37 autobusach typu VOLVO - solo; 99 autobusach typu VOLVO - przegubowych, 18 tramwajach typu 205WrAs i 17 tramwajach typu ŠKODA 16T;
- system obserwacji i monitorowania potoków pasażerskich w 8 tramwajach i 10 autobusach.
Cały system jest montowany przez firmę Protram.
W tramwajach typu 105NaWr znajduje się w sumie 10 kamer. W pierwszym i drugim po 5 z tym, że jedna w drugim wagonie jest umieszczona na zewnątrz nad ostatnimi drzwiami. Prowadzący pojazd ma do dyspozycji dwa ekrany z podglądem "na żywo". Kontrowersyjna jest kamera patrząca na stanowisko motorniczego, gdyż odbiera ona jemu całkowicie prywatność.
W sumie nie wiadomo po co montować monitoring w tak starych i zniszczonych wozach zamiast zainwestować te pieniądze w coś innego.
W wagonach 205WrAs kamery są rozmieszczone identycznie jak w najnowszych wersjach 205tek, które od nowości były już w nie wyposażone. Oprócz kamer posiadają one jeszcze ekrany LCD w środkowym członie.
W autobusach Volvo powoli też pojawiają się kamery oraz ekrany LCD.
Niektóre z nich mają już po 11 lat i są w fatalnym stanie, więc raczej powinny zostać skasowane, a nie bez sensu unowocześniane.
Co ciekawe kamery, które są montowane miały być wandaloodporne, a wcale takie nie są. W 105tkach sufit jest tak niski, że bez problemu można je przestawić, aby "patrzyły" w inną stronę lub mocnej pociągnąć i oderwać.
W zajezdniach pojawiły się routery oraz specjalne anteny przez które będą wysyłane nagrania z kamer znajdujących się w pojazdach na serwer MPK. Jak na razie cały system nie działa, gdyż w wozach MPK nie ma jeszcze skrzynek zapisu.
Czy Waszym zdaniem montaż monitoringu w pojazdach komunikacji to dobry pomysł?