Dzisiaj zapraszam Was wyjątkowo do niemieckiego Essen, by pokazać ciekawe rozwiązania komunikacyjne ułatwiające korzystanie ze środków transportu zbiorowego.
Jedną z ciekawostek jest przystanek autobusowo-tramwajowy, który umożliwia bardzo szybkie przesiadki z autobusu do tramwaju i odwrotnie (zdjęcie 1). Wszystkie tramwaje na liniach przejeżdżających przez ten przystanek (Germaniaplatz) wyposażone są w drzwi po obu stronach wagonu. Pasażerowie z tramwaju wsiadają wprost do autobusu, a wymiana potoku pasażerskiego jest zdecydowanie szybsza.
Szczególną uwagę zwróciłem też na słupki przystankowe (zdjęcie 2). Zwykłe, w kolorze niebieskim z nazwą przystanku i elektronicznym systemem informacji są po prostu estetyczne i czytelne. Obok na zwykłym słupku widnieje regulamin przewozów, rozkłady jazdy, a także reklama (zdjęcie 3).
Duewag M8C #1415 przejeżdża Markstraße (zdjęcie 4).
Wreszcie mamy węzeł przesiadkowy kolejowo-autobusowo-tramwajowy Essen Borbeck (zdjęcie 5). Na co zwróciłem szczególną uwagę? Na prostotę. Na zwykłe wiaty autobusowe, które są nie tylko estetyczne, ale również w 100 procentach (z trzech stron są dokładnie zabudowane) spełniają swoją ochronną rolę (zdjęcie 6).
Na czytelność: każdy autobus odjeżdża z osobnego przystanku, który jest bardzo czytelnie oznaczony. (zdjęcie 7). Wszystkie pojazdy są ze sobą bardzo dobrze skomunikowane, a zmiana środka transportu, którym podróżuje pasażer dzięki bliskości poszczególnych przystanków odbywa się bardzo szybko.
Na zdjęciu 8 pociąg Deutsche Bahn z Essen do pobliskiego Bottrop.
Dlaczego o tym wszystkim piszę? Otóż, dlatego, żeby natchnąć władze miasta Wrocławia do stosowania ciekawych i praktycznych rozwiązań komunikacyjnych, ułatwiających ludziom życie. Co z tego, że np. wiata przystankowa przy Stadionie Miejskim jest niezwykle estetyczna, skoro w trakcie deszczu i wiatru moczy pasażerów „pod nią” schowanych (zdjęcie 9)?
Inny przykład. Na przystankach mamy obecnie zwykłe słupki przystankowe (zresztą kilka rodzajów…!!!) i elektroniczne tablice DIP. Połączenie zwykłego słupka + tablicy elektronicznej daje efekt nie tylko porządku na przystanku, ale również wprowadza ład informacyjny.
Co najważniejsze: brakuje we Wrocławiu – moim zdaniem – węzła przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia przy dworcu kolejowym i autobusowym. Takiego dworca autobusów MPK. Obecnie autobusy kończą swoje trasy na ul. Dworcowej, Suchej, zaraz przy Dworcu Kolejowym. Jedno miejsce; prawdziwa pętla wszystkich linii autobusowych przy dworcu ułatwiłaby pasażerom życie… Ale cóż… Póki co to raczej niemożliwe…
- Galeria