Z pasją o komunikacji!

Drewniane ławki, terkocząca korba, koła piszczące na zakrętach – tak kiedyś jeździło się po Wrocławiu. Od najbliższej niedzieli każdy może przenieść się w czasie na pokładzie zabytkowego tramwaju lub autobusu.

 

Zapraszamy wszystkich wrocławian, którzy chcą udać się w sentymentalną podróż w czasie, oraz turystów chcących w nietypowy sposób zwiedzić Wrocław. Niektóre kursy organizowane będą po zmroku, żeby z okien tramwaju podziwiać rozświetlone zabytki – zaprasza Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

 

Już w najbliższą niedzielę czeka nas Inauguracja Wrocławskich Linii Turystycznych. Pod tym szyldem przez całe lato regularnie kursować będą historyczne tramwaje i autobusy, które połączą najważniejsze atrakcje naszego miasta. Organizatorem Wrocławskich Linii Turystycznych jest Biuro Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Linię autobusową obsługuje Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, natomiast tramwajową – Klub Sympatyków Transportu Miejskiego razem z Towarzystwem Miłośników Wrocławia oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym.

 

To już tradycja, że we Wrocławiu w okresie letnim uruchamiana jest specjalna linia tramwajowa obsługiwana przez sędziwe wagony, które już dawno odeszły na zasłużoną emeryturę. – Tkwi w nich coś magicznego, dlaczego nasz Klub od ponad dziesięciu lat zajmuje się ratowaniem pojazdów komunikacji miejskiej, które muszą ustąpić miejsca nowoczesnym tramwajom i autobusom. Wrocławskie Linie Turystyczne to doskonała okazja, żeby zaprosić wrocławian na podróż w czasie – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

 

Jakie pojazdy wyjadą na linie?

Z pewnością zobaczymy na linii wagon o numerze 1444, piezczotliwie zwany Enusią. – To skrót od oznaczenia typu 4N1, gdzie litera N oznaczała tramwaj znormalizowany. Ten egzemplarz został wyprodukowany przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych (Konstal Chorzów) w 1960 r., a pasażerów woził do 1991 r. Później stał się wozem gospodarczym MPK – opowiada Tomasz Sielicki, historyk transportu. Po wycofaniu ze służby został odkupiony przez Klub, który wyremontował pojazd, przywracając mu oryginalną kremowo-niebieską barwę oraz oznaczenia. Wśród innych tramwajów wymienić trzeba ostatni zachowany przegubowiec typu 102Na o numerze 2069. – Ten egzemplarz pochodzi z 1972 r. W tym roku obchodzi zatem swoje półwiecze – tłumaczy Sielicki. – Pojawienie się tramwajów tego typu było prawdziwą rewolucją we Wrocławiu. Wagony te odznaczały się o wiele większą szybkością, wyższym poziomem bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy za sprawą miękkich siedzeń. Poza tym były znacznie pojemniejsze. Na pokładzie mogło znaleźć się jednorazowo 185 pasażerów – uzupełnia Sielicki. Na ulicach zobaczymy zatem także należący do MPK Wrocław tramwaj Gustaw, czyli wagon typu N z 1956 r., a także obsługiwane przez TMW przedwojenne tramwaje typu Standard o numerach 1209 (Baba Jaga) i 1217 (Juliusz) lub typu N o numerze 1336 (Mikołaj) z 1956 r. Miłośnicy autobusów również znajdą coś dla siebie. Na linii pojawią się takie pojazdy, jak Jelcz 080 z 1980 r., Ikarus 260 z 1986 r., Jelcz M11 z 1990 r. czy Ikarusy 280 z 1990 i 1995 r. – Wyjątkową atrakcją będą jednak słynne ogórki, czyli autobusy Jelcz 043 (wersja podmiejska) oraz Jelcz 272Mex (wersja miejska), które przewidzieliśmy do obsługi linii. O tym, jaki tabor pojedzie w danym dniu, Klub będzie informować na bieżaco na Facebooku na profilu Wrocławskich Linii Turystyczych: https://www.facebook.com/WLTWRO.

 

Którędy pojedziemy?

Nowością od tego roku jest oznaczenie linii. Tramwajowa będzie nosiła literę T, a autobusowa – A. Co ciekawe, oznakowanie ma nawiązywać do starych tablic przystankowych – okrągłych żółtych tarcz z czerwonymi literami. Linie zostały tak opracowane, aby łączyły ze sobą różne atrakcje miasta, jak na przykład ogród zoologiczny, Hydropolis czy Centrum Historii „Zajezdnia”. Linia tramwajowa połączy Operę z dawną zajezdnią tramwajową na Dąbiu (obecnie „Czasoprzestrzeń”). Autobusy pojadą po trasie okrążającej miasto – z Opery do Centrum Historii Zajezdnia, ponownie do Opery, następnie do Hydropolis i z powrotem do Opery.

Punktem centralnym obu linii jest pl. Teatralny. – Tramwaje odjeżdżają z bocznego toru, z przystanku turystycznego. Autobusy zaś z sąsiednich przystanków, z których korzystają także regularne linie tramwajowe – tłumaczy Krzysztof Kołodziejczyk. Od 29 maja do 26 czerwca linie funkcjonują w każdą niedzielę, a od 2 lipca do 4 września w każdą sobotę, niedzielę oraz święta. Na linii tramwajowej T pojawią się zawsze trzy zabytkowe tramwaje, które odjeżdżać będą co pół godziny – od 12.00 do 18.00. Jeden należący do KSTM, drugi należący do Towarzystwa Miłośników Wrocławia, a trzeci do MPK Wrocław.

Z okien tramwajów lub autobusów będzie można obejrzeć najważniejsze zabytki, takie jak Katedrę, Uniwersytet lub Halę Stulecia czy przejechać się po zabytkowych mostach. – Gratką dla miłośników komunikacji i pasjonatów historii Wrocławia będzie przejazd po nieużywanych na codzien torowiskach, m.in. dookoła malowniczego parku Szczytnickiego – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

 

Trasa stała linii tramwajowej T

Opera – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – Galeria Dominikańska – Oławska – R. Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – S. Wyszyńskiego – H. Sienkiewicza – Grunwaldzka – Most Szczytnicki – J. Kochanowskiego – L. Różyckiego – Stadion Olimpijski – I. J. Paderewskiego – A. Mickiewicza – A. Wajdy – Z. Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń);

Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Z. Wróblewskiego – A. Wajdy – Most Zwierzyniecki – M. Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Piastowska – H. Sienkiewicza – pl. J. Bema – Mosty Młyńskie – św. Jadwigi – Most Piaskowy – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera.

–  W związku z planowanymi w okresie wakacyjnym remontami linia będzie czasowo kursowała według zmienionych rozkładów jazdy, o czym będziemy informować na bieżąco – zapowiada prezes KSTM.

Ciekawym urozmaiceniem tegorocznej oferty będą kursy nocne po trasach, które połączą szczególnie widowiskowo podświetlone zabytki. Kursy te będą odbywać się w godz. około 21.00-23.00.

Rozkład jazdy tramwajowej linii T

 

Trasa stała linii autobusowej A

Opera – Świdnicka – Arkady – Powstańców Śląskich – Wielka – Krucza – Inżynierska – Aleja Pracy – Grabiszyńska – Centrum Historii „Zajezdnia” – Grabiszyńska – pl. Legionów – Piłsudskiego – Arkady – Świdnicka – Opera – Widok – Szewska – Grodzka – Most Uniwersytecki – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Most Pokoju – pl. Powstańców Warszawy – pl. Wróblewskiego – Walońska – Na Grobli – Hydropolis – Okólna – Na Niskich Łąkach – Traugutta – pl. Wróblewskiego – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera.

Rozkład jazdy autobusowej linii A

 

Na Wrocławskich Liniach Turystycznych obowiązuje taryfa miejska. Bieżąca lokalizacja pojazdów będzie pokazywana w serwisie kiedyprzyjedzie.pl, gdzie zostaną opublikowane rozkłady Wrocławskich Linii Turystycznych.

 

Przydatne linki

WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW TU

Profil Wrocławskich Linii Turystyczych na FB

Profil FB Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

Taryfa opłat

Regulamin

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Wrocławskie Linie Turystyczne ruszają!