Z pasją o komunikacji!

Zaglądamy dzisiaj do hali zajezdni Popowice, aby przyjrzeć się jak wygląda remont najbardziej oryginalnych wrocławskich składów serii 105Na, będących pod opieką TMW.

 

O historii składu #2424 + #2432 pisaliśmy już na łamach naszego portalu w 2013 roku. Są to wyprodukowane w chorzowskim Konstalu odpowiednio w 1985 i 1986 roku wagony popularnej serii 105Na. Lata 90. oraz pierwsza dekada XXI wieku to okres napraw głównych wrocławskich składów stopiątek. Początkowo zajmowały się tym nawet takie zakłady, jak ZNTK Lubań Śląski, lecz później większość takich napraw odbywała się w zakładach techniki MPK (od 1999r. spółka Protram) w zajezdni przy ul. Legnickiej. Praktycznie każdy jeżdżący od ok. 2000r. we Wrocławiu skład tych tramwajów był w mniejszym lub większym stopniu wyremontowany w Protramie. Początkowo prace obejmowały zastąpienie klasycznej przetwornicy wirującej statyczną, modernizacją pulpitu, systemu ogrzewania wagonu, nierzadko także wymianą mechanizmów drzwiowych (a później nawet samych drzwi, na płatowe - odskokowe marki IFE, redukując ich liczbę - z 4 par drzwi do trzech), liftingiem wizualnym wnętrza a także innymi pomniejszymi zmianami. Później remonty te wyewoluowały do dobrze znanej serii 105NaWr. Niektóre ze składów przechodziły w swojej karierze remonty nawet dwukrotnie. Jednak duża część składów 105tek, które nie doczekały się dużego remontu przed 2004 rokiem, później była modernizowana do standardu 105NaWr, w związku z czym ilostan względnie oryginalnych składów nieustannie malał. Ostatnim takim składem właśnie został stacjonujący na legendarnej już zajezdni VI Dąbie #2424 + #2432, obecnie wpisany do rejestru zabytków. Są to wagony, które do 2012 roku kursowały liniowo na brygadach zajezdni VI, zaś później wagon został wycofany i przeznaczono do kasacji. Dzięki uporowi osób będących dzisiaj członkami STZ, pojazd nie został zezłomowany, i trafił do Towarzystwa Miłośników Wrocławia z planami wyremontowania. Był to ostatni liniowy skład tych tramwajów we Wrocławiu, posiadający prawie oryginalny pulpit motorniczego, charakterystyczny, starszy (również - bardziej wydajny) typ ogrzewania, oryginalne gniazda WS (KOL) łączące wagony i inne szczegóły, które były charakterystyczne dla 105Na przed remontami wykonywanymi przez Protram (np. "schodki, służące do wejścia na dach - które likwidowano podczas remontów).

Prace przy składzie zaczęły się w 2015 roku, od remontu wózków. Szybko niestety jednak plany w niwecz obrócił upadek Protramu, który był wykonawcą prac. Wiele części ze składu zostało zabranych przez komornika sądowego, a także po prostu brakowało ludzi z szerokim zasobem wiedzy technicznej oraz wolnego czasu, które mogłyby podjąć się prowadzenia prac.
Przez dłuższy czas prace nad remontem wagonów stały w miejscu, jednak dzięki wiedzy jednego z członków Sekcji Transportu Zbiorowego, pod koniec 2019 roku podjęto prace nad przywróceniem sprawności technicznej wagonowi #2424. Od tego czasu tramwaj ponownie mógł poruszać się samodzielnie, jednak jego stan wizualny - przede wszystkim zewnętrzny, wymagał sporo poprawek. Do dnia dzisiejszego, członkowie STZ podjęli się renowacji blacharskiej progów drzwiowych, pomalowania wagonu w granatowe barwy, remontu i malowania pantografu w kolor czerwony, naprawy okablowania, rozrusznika, nawrotnika, pomalowania wnętrza - w tym pulpitu oraz szablonowych napisów na klapach drzwiowych, elektryki drzwi oraz przewodu na dachu 600V. Oprócz tego, wagon otrzymał także hak na małe tablice, popularne we Wrocławiu za czasów PRLu oraz w latach 90. Dzisiaj odremontowany skład prezentuje typowy obraz tramwaju 105Na będącego w eksploatacji ok. 1992 roku na zajezdni Dąbie - stąd charakterystyczna, czerwona barwa pantografu oraz ciemnoniebieski kolor.

Nieco bardziej skomplikowana jest obecnie sytuacja z remontem wagonu #2432. W związku z zawirowaniami wokół upadku firmy "Protram", wiele niezbędnych części do uruchomienia wagonu przepadło. Jednak nie oznacza to, że prace nad wagonem się nie toczą - od pewnego czasu, członkowie Sekcji poczynili nad tym tramwajem szereg różnych napraw. W ostatnim czasie, #2432 otrzymał, analogicznie jak #2424 nierdzewne progi drzwiowe. Wewnątrz zregenerowano klapy od czuwaka, nawrotnika, aparatury elektrycznej i mechanicznej oraz rozrusznika, pomalowano wnętrze, wymieniono przewody w kanale kablowym instalacji elektrycznej, naprawiono styczniki SNF, naprawiono wielu elementów w skrzyni aparaturowej pod wagonem, zregenerowano nawronik oraz wstępnie zregulowano cięgna od pedałów jazdy, a także co było z pewnością niełatwym zadaniem, wymieniono wszystkie elementy elektryczne w rozruszniku (o łącznej masie ok. 180 kg). Powyższe prace pozwoliły na uruchomienie tramwaju pod niskim napięciem.

Ogrom pracy, który został poczyniony przy składzie tych tramwajów przez członków Sekcji, jest zdecydowanie czymś godnym ponadprzeciętnej pochwały. Wszystkie naprawy zostały przeprowadzone w wolnym czasie członków, za ich własny wkład finansowy, z wykorzystaniem narzędzi specjalnie zakupionych w celu kontynuowania prac nad tramwajem. Obecnie trwają prace nad regeneracją złączy KOL między wagonami, co umożliwi w przyszłości ponowne kursowanie jako skład. Najbliższa okazja do przejazdu wagonem #2424 odbędzie się w nocy z 25 na 26 września, podczas corocznej imprezy komunikacyjnej "NOCKA" - w tym roku, odbywa się już 13. edycja tego wydarzenia! W imieniu Organizatorów zapraszamy do wzięcia udziału w wydarzeniu. (LINK)

Dzięki uprzejmości członków Sekcji, możemy zaprezentować Wam unikalne zdjęcia z remontu wagonów oraz poszczególne części, niezbędne do prawidłowego działania tramwajów.

 

GALERIA

  • 2424 (1)
  • 2424 (10)
  • 2424 (11)
  • 2424 (12)
  • 2424 (13)
  • 2424 (14)
  • 2424 (15)
  • 2424 (16)
  • 2424 (17)
  • 2424 (18)
  • 2424 (19)
  • 2424 (2)
  • 2424 (20)
  • 2424 (21)
  • 2424 (22)
  • 2424 (23)
  • 2424 (24)
  • 2424 (25)
  • 2424 (26)
  • 2424 (27)
  • 2424 (28)
  • 2424 (29)
  • 2424 (3)
  • 2424 (30)
  • 2424 (31)
  • 2424 (32)
  • 2424 (4)
  • 2424 (5)
  • 2424 (6)
  • 2424 (7)
  • 2424 (8)
  • 2424 (9)
Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Remont Konstali 105Na #2424 - #2432 trwa (ZDJĘCIA)