Z pasją o komunikacji!

Atrakcja dla wszystkich lubiących zwiedzać Wrocław w niebanalny sposób. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaprasza na przejazdy zabytkowymi tramwajami i autobusami. Linie ruszają już w najbliższy weekend i będą funkcjonować do końca wakacji.

 

Tradycyjnie w wakacje miasto organizuje dodatkowe linie komunikacyjne o turystycznym charakterze. Będą funkcjonować we wszystkie soboty, niedziele, a także święta. Inauguracja już w najbliższą sobotę – 27 maja. Linie funkcjonować będą do 3 września. Przygotowano dwie trasy – jedną tramwajową oznaczaną literą T oraz jedną autobusową linię B. Centralnym punktem przesiadkowym obu linii jest pl. Teatralny, gdzie znajduje się specjalny tor dla zabytkowych pojazdów. Pierwszy kurs autobusu zaplanowano na godzinę 11.45, który z częstotliwością co półtorej godziny będzie kursował do około 18.00. Z kolei pierwszy tramwaj będzie odjeżdżał o 12.00, a następne co pół godziny aż do 18.00.

 

Trasy zaplanowano tak, aby przebiegały przy zabytkach oraz innych atrakcjach miasta. – Z okien tramwajów będzie można zobaczyć m.in. Dworzec Główny, most Grunwaldzki, Ostrów Tumski, Uniwersytet czy Halę Stulecia. Z kolei autobus zawiezie nas do Sky Tower, Centrum Historii Zajezdnia czy Hydropolis – zaprasza dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, który rozwojem turystyki zajmuje się także naukowo, pracując na Uniwersytecie Wrocławskim. Ponieważ okres letni to również czas remontów, trasy mogą ulec zmianie w zależności od prowadzonych prac. O wszelkich zmianach Klub będzie informował na bieżąco.

 

Wrocławskie Linie Turystyczne to gratka nie tylko dla gości zwiedzających miasto, ale także dla samych mieszkańców. – Drewniane siedziska, terkoczące korby, dzwonki konduktorskie i warkoczące silniki pozwolą nam przenieść się kilkadziesiąt lat wstecz i poczuć atmosferę dawnego Wrocławia. Starsi mieszkańcy zawsze wspominają te pojazdy z sentymentem, a młodsi zobaczą, jak kiedyś podróżowało się po naszym mieście – dodaje Kołodziejczyk.

 

Na liniach zaplanowano całą plejadę klasyków. Największą popularnością cieszą się autobusy marki Jelcz, tzw. ogórki. Pod opieką Klubu znajduje się kilka takich pojazdów. Jeden z nich – Jelcz 272MEX z 1977 r., czyli wersja miejska – zainauguruje sezon w najbliższy weekend. Na linii tramwajowej pojawią się aż trzy wagony. Dwa z nich – tramwaj typu N #1332 z 1949 r. oraz przegubowiec 102Na z 1972 r. – pochodzą z kolekcji Klubu. Trzeci, również przedstawiciel typu N, to tramwaj Gustaw z 1956 r. należący do MPK Wrocław, które obsługuje jedną brygadę.

 

Tramwaj #1332 został właśnie odświeżony przez Klub. – Odnowiliśmy go z zewnątrz, lakierując na nowo na kremowo-niebieskie barwy. Na burtach pojawił się historyczny, dwupolowy herb Wrocławia obowiązujący w latach 1948-1990. Przywróciliśmy tym samym stan pojazdu z połowy lat 70. ubiegłego wieku – opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu. Sam wagon to prawdziwy unikat, gdyż należy do pierwszej serii tramwajów z rodziny N, którą wyprodukowano w 1949 r. – Początkowo wóz jeździł po Warszawie, nosząc numer #618. Do Wrocławia trafił w 1967 r., najpierw służąc pod numerem #1325, a następnie pod obecnym #1332. Przeszedł także modernizację, podczas której pojawiły się m.in. dwuskrzydłowe drzwi sterowane elektrycznie przez motorniczego. Ich napęd stanowią silniki od wiertarek i łańcuchy rowerowe. To wynalazek wrocławskiego MPK. Z tego patentu korzystały później inne polskie miasta – tłumaczy Sielicki.

 

Na linii autobusowej pojawią się również legendarne ikarusy i to w różnych wersjach. – Właśnie zakończyliśmy remont ostatniego wrocławskiego autobusu marki Ikarus 280.70E #5320. To nowsza wersja pojazdu. Cechuje się m.in. automatyczną skrzynią biegów oraz dwupłatowymi drzwiami. W ruchu liniowym służył do 2014 r. Następnie dzięki uprzejmości MPK Wrocław trafił w ręce Klubu. Przeszedł gruntowny remont konstrukcji i poszycia. Podczas lakierowania przywróciliśmy autobusowi pierwotną kremowo-wiśniową malaturę. W takich barwach autobus ten jeździł ulicami Wrocławia w latach 90. Wprawne oko zwróci uwagę na odtworzone detale, naklejki, piktogramy z tamtych czasów, a także herb miasta w wersji sprzed 1996 r. – relacjonuje historyk. Na linii pojawi się także przegubowy ikarus w swojej klasycznej wersji z lat 80., z harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów (stąd jego przezwisko „lewar”). – Będziemy z wyprzedzeniem informować, jakie pojazdy planujemy na konkretne dni. Doświadczenie ubiegłych lat pokazało, że niekiedy miłośnicy z innych miast chcą się przejechać konkretnym pojazdem i szczególnie dla nich taka informacja jest ważna, aby mogli na spokojnie zaplanować podróż do Wrocławia – mówi prezes Klubu.

 

Jak za dawnych czasów na pokładzie każdego tramwaju i autobusu oprócz kierującego pojawi się konduktor. Będzie można u niego kupić bilet. Przejazd kosztuje 4,60 zł (normalny) oraz 2,30 zł (ulgowy), ale na liniach turystycznych obowiązuje także miejska taryfa. – Jednak specjalny bilet skasowany przez konduktora to piękna pamiątka, dlatego zachęcamy do jego zakupu. Wpływy przeznaczamy na bieżące utrzymanie taboru oraz remonty kolejnych pojazdów – mówi Kołodziejczyk.

 

Dodatkowo na wybranych kursach tramwajów pojawi się przewodnik, który opowie o mijanych zabytkach. Taki kurs nie wymaga dodatkowej opłaty. Kto chce posłuchać, powinien stawić się na pl. Teatralnym na godzinę 13.00, 14.30 lub 16.00

 

Linia tramwajowa T

Opera – Arkady Capitol – Dworzec Główny PKP – Wzgórze Partyzantów – Galeria Dominikańska – most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Zoo

Zoo – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – most Pokoju – Galeria Dominikańska – Szewska – Grodzka – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera

 

Linia autobusowa B

Centrum Historii Zajezdnia – pl. Legionów – Opera – Szewska – pl. Bema – Sienkiewicza – most Pokoju – most Oławski – Hydropolis

Hydropolis – Na Niskich Łąkach – Traugutta – Galeria Dominikańska – Opera – Arkady – Sky Tower – Centrum Historii Zajezdnia

Szczegóły dotyczące funkcjonowania Wrocławskich Linii Turystycznych, w tym mapę tras, rozkłady jazdy i cennik wraz z przysługującymi zniżkami będzie można znaleźć na stronie kstm.pl. Linie turystyczne finansuje Gmina Wrocław.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Startują Wrocławskie Linie Turystyczne